Bok.

Jag är inte en person som läser överdrivet mycket.
Men ibland hittar jag författare och böcker som jag fastnar för.
Torey Hayden är en sådan författare. Alla hennes böcker sträckläste jag
och jag har även "glömt" att lämna tillbaka en bok av henne vilket gör
att jag inte längre vågar gå till bibloteket i haninge.
Det är inte det att jag skämms över att jag har en räkning som
gör att jag inte längre får låna böcker, utan snarare att jag tror
att någon ska känna igen mig och tvinga in mig i ett litet rum och
slå mig sönder och samman tills jag ger dem 355 kronor.

En annan bok jag läste och bara älskar och starkt rekomenderar
är Världens sista roman av Daniel Sjölin.
Jag fick den i julklapp av min Elsa och den är grymt jävla bra.
Jag citerar ur boken;
"Det tog hus i helvet hos syndikalisterna, anarkisterna, haveristerna. Protester genomfördes. Man grep tag i spritpennor, gatstenar, lösa parkbänkar. Man fick utrymme i media och krossade bankfönster. Men konditionen var usel, kraften tröt genast. Man hade skolkat från skolgymnastiken. Man greps i hundrtal , man sköts i ryggen, man lät sig pryglas av de män och kvinnor som aldrig skolkat från skolgymnastiken. Man släpptes, gick hem och mysfikade på sitt mörkrost och hette Berglund eller Sjödal. Man började konsumera, och inreda för att ha något för handen. Och på väggarna hängde man sitt senaste fynd, symbolen för det våld som härjade i världen; fyndet som bar det koppar som burits av de livegna i Afrika, det zink som stulits, det nickel och kisel som de börsnoterade dragit ur jorden och blandat med den olja som varit i krig som blivit blod som blivit plast. Fyndet som var resultatet av den väldiga energi som hade slukats och förbränts för att forma detaljerna och driva de fartyg som skeppat detaljerna över haven, detaljerna som monterats av vanställda händer på fabriksgolv, innan fyndet sänkts ner i toxiska flamskyddsbad, hängts på tork, prissatts och skeppats på nytt. Så att man till slut kunde köpa det på Onoff som HD-ready i närmsta fyndvecka. Varpå man slängde ut sin gamla TV som inte var platt nog, som dumpades med allt sitt kvicksilver och sina frätande substanser på namnlösa upplag i något östeuropeiskt land, där råttor och illegala invandrare grävde sig ner i avskrädet för att finna ett hem."

Det är den bästa boken jag läst.
Rekomenderas starkare än starke adolf.

"Att älska någon är alltså att älska sig själv men tro att man är den andre"
Adjö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0