Good morning solsken.

Sitter och skär igenom mitt kaffe
med kniv och gaffel. Min karl älskar starkt
morgonkaffe. Men, klagar inte. Den är
underbar att komma igång med, trots
att jag måste skita ner lite bestick.

Jag börjar dagen med en krönika som jag
innan valet klippte ut och klistrade upp i min
brors rum för att få honom att inte rösta blått.
När han senare erkände att han röstat på
folkpartiet körde jag silent treatment på honom.

-Jag vet vem Reinfeldt egentligen är

I våras kom tre böcker ut som försökte förklara vem Fredrik Reinfeldt egentligen är.
Enligt recensenterna lyckades inte någon. Ingen av dem kom tillräckligt nära, ingen
lyckades breskriva vad mannen som snart kan vara Sveriges stadsminister inners inne är
för person.

För mig har det varit uppenbart ända sedan han var i min skola för att prata om EU för
flera år sedan. Sättet han pratade på, den röda finstrickade tröjan han hade på sig,
den skarpt acrakade hårkanten vid tinningen. Allt var mycket välbekant för mig och
- jag gissar - alla andra som haft ett äldre tekninkintresserat syskon som gick på
gymnasiet i början av 80-talet.

Min storebror är nio år äldre än jag och började naturvetenskaplig linje 1981. Varje
eftermiddag satt jag på tröskeln till hans rum och titta på när han gjorde läxorna.
Efter ett tag brukade han kasta åt mig skolans fotoalbum och jag har nog studerat hans
klassfoto från ettan på gymnasiet närmare än något annat dokument i hela mitt liv.
Alla på fotot såg ut som Fredrik Reinfeldt. Killarna, tjejerna, läraren. Ibland vad någon
av klasskompisarna inne på min brors rum. Då stängdes förren och jag fick nöja mig med
att kika in genom nyckelhålet men lyckades ändå skapa mig en bild av vad den subgrupp
som Reinfeldt ingår i formades och inspiererades av.

De lyssnade på märkliga band som Lustans Lakejer, prenumererade på tidningen Mad, kunde
lösa kuben på 20 sekunder och tyckte om att hasa runt på radhusgolvet i gigantiska fötter
täckta av vita tubsockor. De hade ett passionerat förhållande till sina enorma miniräknare
och var alla mycket smarta. Till deras största färdgiheter hörde att kunna programmera om
radion för att få in piratkanaler där det propagerades för sjövilda politiska idéer som fria
trafikregler, gratis sprit på dagis och böter för alla som inte bar loafers till jeans.

Det gäller kanske inte Reinfeldt med senare skulle en stor del av gruppen också utmärka
sig genom sitt hysteriska förhållande till alkohol. De började festa sent men när de väl
kom igång var de värre än alla andra. På bara något år gick de från att sitta hemma varje
fredag och tävla med  pappa om vems aktier som gått bäst under veckan till att hänga
knävck i broräcken och injecera läkarsprit.

Jag vet itne hur påverkad Reinfeldt numera är av att ha varit naturvetare i början 80-talet
men bli inte flrvånad om Rubiks kub blir obligatorisk skolämne från nästa år ifall han
vinner på söndag.

av: Stephan Mendel-Enk.

Sen tänkte jag fortsätta med lite helfestliga bilder.


Jessica visar sidstupa huvudläge.
Det senaste inom sexställningar.


Oob med sin dongel.
Bara jag som tänker på allt
annat än trådlösa bredband?


Har ni fest eller?
Oob och E-kupan på station.
Fyfan vad ni är älskade.


Hello party queen, my name is ben.
Robin, Johan och Ellis.
Creds till Ellinor som alldrig
slutar förvåna med sitt goda
humör i nykterheten.

Nu är det dags för en dusch och en kopp frukost.
Adjö min vänner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0